1. Sömn är viktigast av allt, så sov till varje pris! Det finns mycket du kan göra själv genom sunda hälso- och sömnrutiner. Sök hjälp tidigt om du har problem då dålig sömn snabbt påverkar vår hälsa både fysiskt och psykiskt.

2. Försök att få till 30 minuters vardagsmotion varje dag: promenader, cykel etc. för att få igång kroppens läkande processer. Denna rutin ger dig maximalt med nya hjärnceller per dygn, upprätthåller balans i hjärnans signalsubstanser och främjar produktionen av sunda hormoner. 

3. När du orkar, men bara när du orkar: Stärk din kropp med intensiv motion som får dig att svettas 3 gånger i veckan. Du ska gärna kunna andas in och ut genom näsan, annars är det risk för att du tränar för hårt. Försök gärna få till intervallträning för snabbhet, styrketräning för att bygga muskler samt stretching och balansövningar för att stärka kroppen och förebygga skador. Jag upphör aldrig att förvånas över den mängd skador vi själva lätt kan förebygga i leder, rygg och nacke genom ett 10-tal stretchande övningar.

4. Vistas i naturen minskar stress och ökar välmåendet. Särskilt ljudet av fåglar och vågor har i forskning visat sig vara lugnande, mer lugnande än musik. Det finns även substanser i naturen som anses ha positiva hälsoeffekter. Så ut och pyssla i jorden. Eller varför inte gå runt lite barfota när årstiden tillåter det.

5. Ät minst 3 gånger om dagen: ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Försök ät med medveten närvaro: tugga långsamt, notera hur maten känns i munnen och hur den smakar. Ät sunt 6 dagar i veckan och tillåt dig att njuta av livets läckerheter med måtta en dag i veckan.

6. Träffa generösa människor som ger dig energi och som bryr sig om hur du mår.

7. Håll igång med dina aktiviteter och hobbies minst 15 minuter varje dag. Detta hjälper dig att förankra dig i tillvaron och behålla perspektiv på vad som är viktigt i livet samt motverkar psykisk ohälsa.

8. Lär dig något nytt – gärna något som är lite svårt och som tar tid att lära: måla, surfa, spela schach, programmera, åka skidor, åka skteboard, segla etc. detta främjar både din hjärnas utveckling, kreativitet och möjligheten att uppleva lyckokänslor.

9. Lär känna dig själv, dina tankar och dina känslor genom att skriva dagbok: skriv dagligen 3 saker som du är tacksam för, dina fina egenskaper och vad du är stolt över.

10. Utveckla ditt förhållningssätt genom att lära dig styra hur du tänker. Vanliga strategier för att åstadkomma detta är att gå i terapi, praktisera medveten närvaro och öva upp förmågan till acceptans. Att ta kontroll över hur du tänker är viktigt för att minska oro, nedstämdhet och ångest, förbättra ditt humör och mående samt hjälper dig hantera dina känslor. Ett klokt förhållningssätt har fångats av den amerikanske prästen och teologen Reinhold Niebuhr,1926: ”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

Mer om hur du kan skapa sunda vanor som stärker ditt inre och både din fysiska och psykiska khänsla finns i kursen för personlig utveckling: https://www.jennyrappblifri.se/courses/personlig-utveckling-bli-fri-med-kraftfulla-insikter-i-psykologi/

Mer om hur du kan stärka din självkänsla finns i den populära kursen om själkänsla, se länken https://www.jennyrappblifri.se/courses/sjalvkansla-stark-din-sjalvkansla-utveckla-din-inre-trygghet/ 

Du kan förhandboka ditt exemplar av den kommande boken under detta år 2021 Stärk din själkänsla nu till halva priset, 149 kronor istället för 299 kronor genom att kontakta mig på jennyrapp@jennyrapp.se